Dodatek mieszkaniowy

Drukuj zawartość strony Dodatek mieszkaniowy

Kryteria uprawniające do otrzymania dodatku mieszkaniowego:

I.  POSIADANIE TYTUŁU PRAWNEGO

Dodatek mieszkaniowy przysługuje:

  1. Najemcom albo podnajemcom lokali mieszkalnych, zamieszkującym w tych lokalach;
  2. Osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu;
  3. Osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych;
  4. Innym osobom mający tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem;
  5. Osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny albo najem socjalny lokalu.

 

Dodatek mieszkaniowy nie przysługuje osobom przebywającym w:

  • domu pomocy społecznej,
  • młodzieżowym ośrodku wychowawczym,
  • schronisku dla nieletnich,
  • zakładzie poprawczym,
  • zakładzie karnym,
  • szkole, w tym szkole wojskowej

- jeżeli instytucje te zapewniają nieodpłatnie pełne całodobowe utrzymanie.

 II. KRYTERIUM DOCHODOWE

Dodatek mieszkaniowy przysługuje osobom, jeżeli w okresie trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o jego przyznanie średni miesięczny dochód przypadający na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy nie przekroczył w gospodarstwie :

1) jednoosobowym – 40% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej – 2.862,19 zł

2) wieloosobowym – 30% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej – 2.146,64 zł

Przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej obowiązujące w dniu złożenia wniosku, ostatnio ogłoszone przez Prezesa GUS 9 lutego 2024r. (wynosi: 7.155,48 zł).

III. KRYTERIUM POWIERZCHNIOWE 

Powierzchnia użytkowa zajmowanego lokalu mieszkalnego nie może przekraczać normatywnej powierzchni użytkowej o więcej niż: 30% albo 50% pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60%

 
Liczba członków gospodarstwa domowego Powierzchnia normatywna 30% przekroczenia powierzchni normatywnej 50% przekroczenia powierzchni normatywnej
1 osoba 35,00 m kw. 45,50 m kw. 52,50 m kw.
2 osoby 40,00 m kw. 52,00 m kw. 60,00 m kw.
3 osoby 45,00 m kw. 58,50 m kw. 67,50 m kw.
4 osoby 55,00 m kw. 71,50 m kw. 82,50 m kw.
5 osób 65,00 m kw. 84,50 m kw. 97,50 m kw.
6 osób 70,00 m kw. 91,00 m kw. 105,00 m kw. 

Na każdą kolejną osobę przypada dodatkowo 5m² do powierzchni normatywnej. Normatywną powierzchnię powiększa się o 15 m² jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku inwalidzkim lub osoba niepełnosprawna, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju. O wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju orzekają powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności wpisując to w orzeczeniu. Dodatek mieszkaniowy nie przysługuje, jeżeli na zamieszkałe osoby przypada więcej m2 powierzchni użytkowej zajmowanego lokalu mieszkalnego niż dopuszcza ustawa.

Przyznanie dodatku mieszkaniowego.

Dodatek mieszkaniowy przyznaje się w drodze decyzji administracyjnej na okres 6 miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.

Na złożony wniosek upoważniony pracownik może przeprowadzić wywiad środowiskowy. Niewyrażenie zgody na przeprowadzenie wywiadu środowiskowego stanowi podstawę do odmowy przyznania dodatku mieszkaniowego.  Pracownik przeprowadzający wywiad środowiskowy może żądać od wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego złożenia, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenia o stanie majątkowym.  Odmowa złożenia oświadczenia lub stwierdzenie rażącej dysproporcji między faktycznym stanem majątkowym a wykazanymi dochodami stanowi podstawę do wydania decyzji o odmowie przyznania dodatku mieszkaniowego.

 WYMAGANA DOKUMENTACJA

1. Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego –(załącznik 1) potwierdzony przez zarządcę budynku albo inną osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny z wydrukiem czynszowym za ostatni miesiąc (miesiąc poprzedzający dzień złożenia wniosku o dodatek mieszkaniowy),

2. Deklaracja o wysokości dochodów gospodarstwa domowego za okres 3 miesięcy - (załącznik 2) poprzedzających datę złożenia wniosku,

3. Dokumenty potwierdzające rodzaj i wysokość ponoszonych wydatków mieszkaniowych w miesiącu poprzedzającym dzień złożenia wniosku (np. wydruk czynszowy, powiadomienie o wysokości opłat mieszkaniowych - mieszkania ZGM, Spółdzielni Mieszkaniowych, Wspólnot), w przypadku najmu lokalu wysokość opłat za lokal mieszkalny potwierdzona przez zarządcę  lub osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny - (załącznik 9), w przypadku najmu pokoju ze wspólna kuchnią i łazienką z innymi lokatorami - (załącznik 10),

4. Dokument lub oświadczenie właściciela domu jednorodzinnego - (załącznik 3) o wielkości powierzchni użytkowej, w tym łącznej powierzchni pokoi i kuchni oraz o wyposażeniu technicznym domu - dotyczy właścicieli domów jednorodzinnych,

5. Dokumenty potwierdzające tytuł prawny do lokalu (np. umowa najmu lokalu, przydział lokalu, akt własności lokalu, lub dokument potwierdzający oczekiwanie na przysługujący lokal zamienny albo najem socjalny lokalu),

6. Kwestionariusz - (załącznik 4) dotyczący ustalenia kategorii lokalu mieszkalnego dla mieszkań nie wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy,

7. Dokumenty potwierdzające wysokość dochodów wszystkich członków gospodarstwa domowego uzyskanych w okresie trzech miesięcy kalendarzowych poprzedzających datę złożenia wniosku, w szczególności:

  • zaświadczenie o dochodach  (załącznik 5) - w przypadku uzyskiwania dochodów podlegających opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn.zm.), pomniejszone o koszty uzyskania przychodu, należny podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne (np. dochód z umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło);
  • oświadczenie o dochodach (załącznik 6) lub zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego - w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  • zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego lub oświadczenie (załącznik 8) - zawierające informację o formie opłacanego podatku, wysokości przychodu i stawce podatku (w przypadku podatku opłacanego w formie ryczałtu) bądź wysokości opłacanego podatku (w przypadku podatku opłacanego w formie karty podatkowej) za poprzedni rok kalendarzowy - w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
  • zaświadczenie właściwego organu gminy/nakaz płatniczy potwierdzający powierzchnię gruntów w hektarach przeliczeniowych - w przypadku posiadania tytułu prawnego do gospodarstwa rolnego/uzyskiwania dochodów z gospodarstwa rolnego;
  • zaświadczenie/decyzja właściwego organu przyznająca świadczenia z funduszu alimentacyjnego/świadczenie rodzicielskie - dotyczy osób pobierających świadczenia spoza Miasta Bielska-Białej;
  • odcinki przekazów pocztowych renty/emerytury lub decyzja czy zaświadczenie z ZUS/KRUS - dot. osób pobierających świadczenia emerytalno-rentowe;
  • zaświadczenie/decyzja potwierdzająca rodzaj i wysokość zasiłku/stypendium dla uczniów, studentów i doktorantów - dotyczy pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym (stypendia szkolne i zasiłek szkolny), pomocy materialnej dla studentów (stypendium socjalne, stypendium dla osób niepełnosprawnych, zapomoga, stypendium finansowane przez jednostkę samorządu terytorialnego), stypendia doktoranckie, stypendia sportowe oraz inne stypendia o charakterze socjalnym przyznane uczniom i studentom;
  • wyrok sądu/ugoda sądowa  zawarta przed mediatorem lub inny tytuł wykonawczy pochodzący lub zatwierdzony przez sąd dotyczący przyznania alimentów na dzieci;
  • decyzja dotycząca zaliczki alimentacyjnej określonej w przepisach o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych na członka gospodarstwa domowego;
  • oświadczenie dotyczące osób pobierających świadczenia z urzędu pracy (np. zasiłki, stypendia finansowane ze środków Unii Europejskiej).

Od dochodu odliczane są kwoty alimentów świadczonych na rzecz innych osób dlatego należy przedstawić przekazy lub przelewy pieniężne dokumentujące wysokość zapłaconych alimentów - jeżeli członkowie rodziny są zobowiązani orzeczeniem sądu, ugodą sądową lub ugodą zawartą przed mediatorem lub innym tytułem wykonawczym pochodzącym lub zatwierdzonym przez sąd do ich płacenia na rzecz osoby spoza gospodarstwa domowego.

 

Druki można pobrać przy Dziale Czynszów Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bielsku-Białej ul. Filarowa 50, poniedziałek, wtorek, środa: 7:30 - 15:30,

w czwartek 7:30 - 17:00, piątek dzień wewnętrzny - bez przyjęć stron  (dostępne do wydruku w załączonej poniżej liście plików).

Sposób dostarczania dokumentów

 Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu:

- osobiście do Działu Czynszów - lub przez pełnomocnika na ul. Filarową 50

  poniedziałek, wtorek, środa 7:30 - 15:30

  w czwartek 7:30 - 17:00,

piątek dzień wewnętrzny - bez przyjęć stron

- pocztą tradycyjną na adres MOPS, ul. Karola Miarki 11, 43-300 Bielsko-Biała 

 

Opłaty

Wniosek jest zwolniony od opłat.

Terminy i sposób załatwienia sprawy

Decyzja wydawana jest niezwłocznie nie później niż w terminie 1 miesiąca od dnia złożenia wniosku. W sprawach szczególnie skomplikowanych termin wynosi do 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku.

Decyzja może być odebrana przez wnioskodawcę:

- osobiście w urzędzie przy ul. Filarowej 50, (lub przez osobę upoważnioną),

- poprzez pocztę tradycyjną (należy zgłosić przy składaniu wniosku).

Tryb odwoławczy

  1. Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bielsku-Białej. Odwołanie należy złożyć:

- bezpośrednio w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bielsku-Białej ul. Karola Miarki 11 w godzinach jego pracy, lub drogą pocztową.

  1. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej.
  2. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (tekst jednolity: Dz.U. z 2023r. poz. 1335 z późn. zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 kwietnia 2013r. w sprawie sposobu przeprowadzania wywiadu środowiskowego, wzoru kwestionariusza wywiadu oraz oświadczenia o stanie majątkowym wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego, a także wzoru legitymacji pracownika uprawnionego do przeprowadzania wywiadu (Dz. U. z 2013r. poz. 589),
  • Ustawa z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa (Dz. U. 2021 poz. 11),
  • Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2024 r. poz.323 ),
  • Zarządzenie NR ON.0050.3029.2022.ZGM Prezydenta Miasta Bielska-Białej z dnia 2 września 2022 r. w sprawie stawek czynszu w lokalach wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Miasta Bielska-Białej.

Informacje własne urzędu

Dział Czynszów Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej mieści się w Bielsku-Białej przy ul. Filarowej 50

Informację można uzyskać pod numerami telefonów: (33) 50 66 804, (33) 50 66 821

kierownik Maria Wierońska: (33) 5066805

lub drogą e-mail:czynsze@mops.bielsko.pl

 

Lista plików


Metryczka

Wytworzone: 2017-06-21 13:28:08
Przez: Administrator
Zatwierdzone: 2017-06-21 13:28:08
Przez: Administrator
Ostatnia modyfikacja: 2024-11-13 09:06:21
Przez: Joanna Wójtowicz
Wyświetlenia: 40730
Podmiot udostępniający informację: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Bielsku-Białej ul. K.Miarki 11.