Polityka zarządzania działaniami antykorupcyjnymi w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Bielsku-Białej
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Bielsku-Białej (MOPS), dbając o najwyższe standardy zachowania, oparte na etycznych, uczciwych, przejrzystych, jawnych i odpowiedzialnych zasadach realizowania działalności statutowej MOPS, w zgodzie z przepisami prawa, posiada wdrożone procedury przeciwdziałające korupcji i możliwych w tym zakresie nadużyć. Podstawową procedurą w tym zakresie jest Polityka zarządzania działaniami antykorupcyjnymi, która zintegrowana jest z zasadami organizacji i funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w MOPS oraz uwzględnia zasadnicze postanowienia międzynarodowej normy PN-ISO 37001:2017 (Systemy zarządzania działaniami antykorupcyjnymi - Wymagania i wytyczne stosowania).
MOPS, jako samorządowa jednostka organizacyjna Miasta Bielska-Białej, odpowiedzialna za realizację zadań podstawowych i dodatkowych wskazanych szczegółowo w Statucie MOPS1, zobowiązuje się do:
- stosowania jednoznacznych i przejrzystych procedur i instrukcji, znanych i dostępnych wszystkim pracownikom MOPS,
- poszukiwania i analizowania wszelkich potencjalnych zagrożeń, w tym korupcyjnych, które mogą wystąpić w realizowanych działaniach na wszystkich poziomach zarządzania, a w razie potrzeby podejmowania odpowiednich środków zapobiegawczych,
- ustalenia jednolitych zasad postępowania w razie stwierdzenia nadużyć i czynów o charakterze korupcyjnym zaistniałych przy realizacji zadań MOPS,
- zwiększania świadomości pracowników poprzez zapewnienie szkoleń w zakresie przeciwdziałania korupcji i konfliktu interesu, z uwzględnieniem sytuacji korupcyjnych i sposobów zachowania w tych sytuacjach, a także konsekwencji bycia uczestnikiem zdarzenia korupcyjnego,
- zapewnienia jawności przy realizacji zadań MOPS z uwzględnieniem ograniczeń wynikających
z przepisów prawa, - utrzymania i doskonalenia procedur oraz działań sprzyjających osiągnieciu celów Polityki.
Pracownicy MOPS nie mogą: - przyjmować lub wręczać korzyści osobistych, finansowych lub innych, aby nakłonić do
niewłaściwego wykonania obowiązków zawodowych lub je nagrodzić, - zezwalać, oferować i obiecywać korzyści osobistych, finansowych lub innych, jak również przyjmować,
żądać lub upominać się o nie, - uczestniczyć w działaniach, które powodowałyby konflikt interesu, to jest konflikt między
obowiązkiem publicznym a interesami prywatnymi pracownika, który może niewłaściwie wpłynąć na
wykonywane przez niego obowiązki i zadania publiczne lub może wywołać uzasadnione podejrzenie
o stronniczość lub interesowność.
Pracownicy MOPS są zobowiązani do: - niezwłocznego zgłaszania zdarzenia korupcyjnego i usiłowania lub podejrzenia korupcji,
- przestrzegania Polityki zarządzania działaniami antykorupcyjnymi,
- przestrzegania zasad „Kodeksu etyki pracownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Bielsku-Białej”.
Pracownicy MOPS mają świadomość, że nieprzestrzeganie przepisów antykorupcyjnych może prowadzić do nałożenia na nich sankcji karnych, cywilnych i administracyjnych. Wszyscy pracownicy MOPS w swoich działaniach kierują się zasadami określonymi w „Kodeksie etyki pracownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bielsku-Białej” oraz dbałością o zgodność z odpowiednimi przepisami prawa. MOPS zapewnia odpowiednie kanały komunikacji pozwalające pracownikom na niezwłoczne oraz bezpieczne zgłaszanie podejrzeń lub zdarzeń dotyczących naruszania wymagań antykorupcyjnych. MOPS zapewnia pracownikom zgłaszającym takie podejrzenia lub zaistniałe zdarzenia ochronę przed możliwymi działaniami odwetowymi oraz wsparcie podczas czynności prowadzonych w MOPS i wynikających ze zgłoszenia.
Wszelkie podejrzane lub niewłaściwe zachowania należy zgłaszać na adres:
antykorupcja@mops.bielsko.pl
1 Przyjętym uchwałą Nr XVII/314/2016 Rady Miejskiej w Bielsku-Białej z dnia 26 kwietnia 2016r. w sprawie nadania Statutu Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Bielsku-Białej (tekst jednolity: Dziennik Urzędowy Województwa Śląskiego
z dnia 8 września 2020r. poz. 6567)