Dodatek osłonowy

Drukuj zawartość strony Dodatek osłonowy

Ustalenie prawa do dodatku osłonowego

 

Opis ogólny

Dodatek osłonowy przysługuje:

  • osobie w gospodarstwie domowym jednoosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 2.100,00 zł;
  • osobie w gospodarstwie domowym wieloosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 1.500,00 zł na osobę. 

Gospodarstwo domowe tworzy:

  • osoba fizyczna, samotnie zamieszkująca i gospodarująca (gospodarstwo domowe jednoosobowe), albo
  • osoba fizyczna oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe).

Wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu ustalana jest na podstawie dochodów osiągniętych w 2022 roku.

Do ustalenia wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu stosuje się przepisy ustawy o świadczeniach rodzinnych.

W przypadku gdy wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu na osobę przekracza kwotę 2.100,00 zł/1.500,00 zł dodatek osłonowy przysługuje w wysokości różnicy pomiędzy kwotą tego dodatku, a kwotą o którą został przekroczony przeciętny miesięczny dochód na osobę. W przypadku gdy wysokość ustalonego dodatku osłonowego jest niższa niż 20 zł, dodatek ten nie przysługuje.

Dodatek osłonowy przysługuje za okres od dnia 1 stycznia 2024 roku do dnia 30 czerwca 2024 roku i jest wypłacany jednorazowo w terminie do 30 czerwca 2024 r.

Dodatek osłonowy wynosi:

  • 228,80 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
  • 343,20 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
  • 486,20 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;
  • 657,80 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.

W przypadku gdy głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane węglem lub paliwami węglopochodnymi, zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków, dodatek osłonowy wynosi:

  • 286,00 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
  • 429,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
  • 607,75 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;
  • 822,25 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.

Wnioski o wypłatę dodatku osłonowego za okres od dnia 1 stycznia 2024 roku do dnia 30 czerwca 2024 r. złożone po dniu 30 kwietnia 2024 roku pozostawia się bez rozpoznania.

Wymagane dokumenty

  1. Wypełniony formularz wniosku, który składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej wniosek.
  2. Dowód osobisty lub inny dokument tożsamości do wglądu. W sytuacji składania wniosku w postaci dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym dostarczenie dokumentu tożsamości do wglądu nie jest wymagane. W pozostałych sytuacjach dowód osobisty lub innym dokument tożsamości musi być okazywany przy składaniu wniosku.
  3. inne dokumenty, w tym oświadczenia niezbędne do ustalenia dodatku osłonowego.

W przypadku składania kserokopii dokumentów należy przedłożyć ich oryginały do wglądu.

 

Sposób dostarczenia dokumentów

  1. Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:
    1. przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym);
    2. złożyć bezpośrednio w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bielsku-Białej - w Dziale Świadczeń Rodzinnych, ulica Filarowa 50;
    3. za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP (strona zostanie otwarta w nowym oknie), wypełniony wniosek należy załączyć do wiadomości.
  2. W przypadku złożenia nieprawidłowo wypełnionego wniosku podmiot realizujący dodatek osłonowy wzywa osobę ubiegającą się o dodatek do poprawienia lub uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
  3. W przypadku gdy osoba złoży wniosek bez wymaganych dokumentów, podmiot realizujący dodatek osłonowy przyjmuje wniosek i wyznacza termin nie krótszy niż 14 dni i nie dłuższy niż 30 dni na uzupełnienie brakujących dokumentów. Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.

 

Opłaty

Wniosek jest wolny od opłat.

 

Terminy i sposób załatwienia sprawy

  1. Przyznanie dodatku osłonowego nie wymaga wydania decyzji.
  2. Informację o przyznaniu dodatku osłonowego organ właściwy przesyła wnioskodawcy na wskazany we wniosku adres poczty elektronicznej z adresu swiadczenia@mops.bielsko.pl. W przypadku, gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej, organ właściwy odbierając wniosek od wnioskodawcy, informuje go o możliwości odebrania od tego organu informacji o przyznaniu dodatku osłonowego. Nieodebranie wyżej wymienionej informacji nie wstrzymuje wypłaty tego dodatku.
  3. Odmowa przyznania dodatku osłonowego, uchylenie lub zmiana prawa do dodatku osłonowego oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranego dodatku osłonowego, wymagają wydania decyzji.

 

Tryb odwoławczy

  1. Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bielsku-Białej w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bielsku-Białej. Odwołanie należy złożyć na jeden z poniższych sposobów:
    1. przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym);
    2. złożyć bezpośrednio w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bielsku-Białej, ulica Karola Miarki 11, w godzinach jego pracy.
  2. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej wyznaczonego operatora.
  3. Wniesienia odwołania jest wolne od opłat.

 

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 17 grudnia 2021 roku o dodatku osłonowym (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2024 roku pozycja 953).

 

Dział Świadczeń Rodzinnych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bielsku-Białej mieści się przy ulicy Filarowej 50.

Czynny jest:

poniedziałek, wtorek, środa od 7:30 do 15:30,

czwartek od 7:30 do 17:00,

piątek jest dniem wewnętrznym - Strony nie są przyjmowane.

Ze względu na ochronę danych osobowych telefonicznie udzielane są wyłącznie informacje ogólne.

Informacje można uzyskać po numerami telefonów:

  • sprawy dotyczące świadczeń rodzinnych i dodatku osłonowego:33 506-68-00; 33 506-68-01; 33 506-68-07; 33 506-68-17; 33 506-68-18; 33 506-68-22;
  • sprawy dotyczące świadczeń z funduszu alimentacyjnego: 33 506-68-00; 33 506-68-01; 33 506-68-16; 33 506-68-07; 
  • kierownik Daria Bathelt: 33 506-68-10.

 

Druki do pobrania

Wniosek o ustalenie prawa do dodatku osłonowego na rok 2024 wraz z załącznikami Link do wniosku o dodatek osłonowy (strona zostanie otwarta w nowym oknie)

 

Lista plików

Informacja o przetwarzaniu danych

 

 

 


Metryczka

Wytworzone: 2024-01-08 13:30:28
Przez: Edyta Buroszek-Uchyła
Zatwierdzone: 2024-01-08 13:30:28
Przez: Edyta Buroszek-Uchyła
Ostatnia modyfikacja: 2024-10-04 14:25:49
Przez: Edyta Buroszek-Uchyła
Wyświetlenia: 5150
Podmiot udostępniający informację: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Bielsku-Białej ul. K.Miarki 11.