Pilotażowy Program Aktywny Samorząd

Drukuj zawartość strony Pilotażowy Program Aktywny Samorząd

Dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach pilotażowego programu "Aktywny Samorząd"

Od dnia 1 marca 2024r. do 31 sierpnia  2024 r. - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Bielsku-Białej  przyjmuje w trybie ciągłym wnioski na rok 2024  w ramach realizacji pilotażowego programu „Aktywny Samorząd” - Moduł I.

W przypadku Modułu II wyznacza się okresowe cykle przyjmowania wniosków:  

- od 1.03.2024r. do dnia 31.03.2024r. (dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2023/2024)

- od 01.09.2024r. do  dnia 10.10.2024r. ( dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2024/2025)

- od 28.10.2024r. do dnia 30.11.2024r. (dla wniosków dotyczących obszaru E) - w roku 2025 wnioski na obszar E będzie można składać od dnia 1 stycznia

więcej informacji pod adresem – https://www.pfron.org.pl/aktualnosci/szczegoly-aktualnosci/news/aktywny-samorzad-w-2024-roku/ 

Wniosek o dofinansowanie można złożyć elektronicznie wykorzystując darmowy System Obsługi Wsparcia (https://sow.pfron.org.pl/wnioskodawca/rejestracja)

Opis ogólny

W ramach realizacji programu Aktywny Samorząd realizowane są następujące obszary:

Moduł I

  • Obszar A – likwidacja barier transportowych

Zadanie 1 i 4 - Pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu

Zadanie 2 i 3 - Pomoc w uzyskaniu prawa jazdy kategorii B

  • Obszar B - likwidacja barier w dostępie do uczestnictwa w społeczeństwie informacyjnym

Zadanie 1,3 i 4  - pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania

Zadanie 2 - dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania

Zadanie 5 - pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego

  • Obszar C - likwidacja barier w poruszaniu się

Zadanie 1 - pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym

Zadanie 2 - pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego wózka inwalidzkiego o napedzie elektrycznym

Zadanie 3 - pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, tj. protezy co najmniej na III poziomie jakości

Zadanie 4 - pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyn, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne (co najmniej na III poziomie jakości)

Zadanie 5 - pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego

Moduł II

Pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym . Dofinansowanie   kierowane jest do osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności oraz podjęta nauka w szkole wyższej lub szkole policealnej lub kolegium lub przewód doktorski otwarty poza studiami doktoranckimi

Wymagane dokumenty

  1. Wypełniony formularz wniosku odpowiedni do wybranego obszaru.
  2. Kserokopia aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności (lub orzeczenia równoważnego).
  3. Oświadczenie o wysokości średnich miesięcznych dochodów w przeliczeniu na jednego członka rodziny pozostającego we wspólnym gospodarstwie domowym (sporządzone wg wzoru określonego w załączniku do wniosku).
  4. Oświadczenia o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych (sporządzone wg wzoru określonego w załączniku do formularza wniosku) - wypełnione przez Wnioskodawcę oraz inne osoby posiadające zdolność do czynności prawnych, których dane osobowe zostały przekazane do Realizatora programu.
  5. Dodatkowo:
    do Modułu II - wystawiony przez właściwą jednostkę organizacyjną szkoły dokument potwierdzający rozpoczęcie lub kontynuowanie nauki (sporządzony wg wzoru określonego w załączniku do wniosku) a w przypadku osób mających wszczęty przewód doktorski, które nie są uczestnikami studiów doktoranckich – dokument potwierdzający wszczęcie przewodu doktorskiego. Uwaga! Wnioskodawca ubiegający się o dofinansowanie na pokrycie kosztów nauki na kilku formach kształcenia lub na kilku kierunkach danej formy kształcenia przedstawia odrębny dokument dla każdej szkoły lub kierunku nauki. Wzór określony w załączniku do wniosku nie dotyczy osób mających wszczęty przewód doktorski, które nie są uczestnikami studiów doktoranckich oraz studentów uczelni zagranicznych – osoby te przedstawiają wymagany dokument wg wzoru obowiązującego w danej szkole. W przypadku studentów odbywających staż zawodowy za granicą w ramach programów Unii Europejskiej – wystawiony przez właściwą jednostkę organizacyjną szkoły dokument potwierdzający zakwalifikowanie na staż a w przypadku studentów, którzy w dniu złożenia wniosku odbywają staż, także dokument potwierdzający odbywanie tego stażu. W przypadku Wnioskodawców, którzy są zatrudnieni – wystawiony przez pracodawcę dokument, zawierający informację, czy Wnioskodawca otrzymuje od tego pracodawcy dofinansowanie na pokrycie kosztów nauki (jeżeli tak to w jakiej wysokości), Kserokopia Karty Dużej Rodziny - oryginał do wglądu.
    do obszaru D - kopia umowy zawartej z przedszkolem/żłobkiem, kopia aktu urodzenia dziecka/osoby zależnej, kserokopia dokumentu stanowiącego opiekę prawną nad podopiecznym – w przypadku wniosku dotyczącego osoby niepełnosprawnej, w imieniu której występuje opiekun prawny.
    do obszaru A1 - kopia dowodu rejstracyjnego pojazdu.
  6. Zaświadczenie lekarza specjalisty potwierdzające zasadność wyposażenia osoby niepełnosprawnej w przedmiot dofinansowania jeśli dysfunkcja stanowiąća powód wydania orzeczenia (symbol przyczyny niepełnosprawności w orzeczeniu) jest inna niż wymagany i określony dla danego  zadania w ramach, którego osoba niepełnosprana ubiega się o dofinnasowanie. Zaświadczenie winno być wypełnione w sposób czytelny, w języku polskim nie wcześniej niż 120 dni przed dniem złożenia wniosku.
  7. Faktura proforma/oferta dot. wnioskowanego przedmiotu-urzadzenia (o ile dotyczy).
  8. Inne załączniki wynikające z indywidualnej sytuacji rodzinno – społecznej osoby ubiegającej się o dofinansowanie.

Sposób dostarczania dokumentów

  1. Formularz wniosku jest dostępny w dolnej części ekranu jak również w siedzibie Działu Rehabilitacji Społecznej w Bielsku Białej pl. Opatrzności Bożej 18.
  2. Wymagane dokumenty należy dostarczyć do Działu Rehabilitacji Społecznej  na jeden z poniższych sposobów:
    1. Złożyć w Systemie Obsługi Wsparcia SOW - platforma do składania wniosków www.sow.pfron.org.pl 
    2. Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym)
    3. Złożyć bezpośrednio w Dziale Rehabilitacji Społecznej w Bielsku Białej pl. Opatrzności Bożej 18 codziennie w godzinach od 7.30 do 15.30. 

Dokumenty do wglądu należy przedstawić:
- w sytuacji bezpośredniego kontaktu z pracownikiem Działu - przy składaniu wniosku
- w sytuacji korzystania z drogi pocztowej - dostarczyć bezpośrednio do Działu, jako uzupełnienie wcześniej przesłanego wniosku lub również przesłać pocztą, a pracownik Działu po dokonaniu odpowiednich czynności dokumenty te odeśle na wskazany adres.
- dokumenty, które mają być dostarczone w oryginałach lub uwierzytelnionych kopiach należy złożyć bezpośrednio w urzędzie lub przesłać pocztą tradycyjną.

Wnioskodawca może uzupełnić wniosek o brakujące dane i/lub załączniki w terminie wskazanym przez realizatora programu.

Opłaty

Wniosek jest wolny od opłat.

Terminy i sposób załatwienia sprawy

  1. Sprawa jest załatwiana niezwłocznie po otrzymaniu środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w Warszawie.
  2. Po rozpatrzeniu wniosku umowa i inne dokumenty potrzebne do udzielenia dofinasowania mogą być odebrane przez Wnioskodawcę:
    1. Poprzez pocztę tradycyjną.
    2. Osobiście w siedzibie urzędu.
    3. Poprzez System Obslugi Wsparcia SOW

Informacje na temat przebiegu sprawy

  1. Informacja o rozpatrzeniu wniosku jest przekazywana Wnioskodawcy w formie pisemnej do 14 dni od dnia posiedzenia Komisji.
  2. Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z urzędem osobiście.
  3. Informacje w sprawach ogólnych można uzyskać również telefonicznie.

Tryb odwoławczy

Tryb odwoławczy nie występuje

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. 2021 r., poz. 573 z póź.zm)

Zarząd PFRON w dokumencie „Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów pilotażowego programu „ Aktywny Samorząd” określa m. in. maksymalną kwotę dofinansowania, udział własny wnioskodawcy obowiązujący w danym roku kalendarzowym.

Informacje własne

Dział Rehabilitacji Społecznej w Bielsku Białej mieści się przy pl. Opatrzności Bożej 18 Godziny pracy – codziennie  od 7.30 do 15.30. 
Wnioski można składać w pokoju nr 1 na I piętrze.
Wszelkie informacje na temat dofinansowania  można uzyskać w punkcie informacyjnym w pokoju nr 1 na I piętrze.
Formularze wniosków są dostępne w siedzibie Działu Rehabilitacji Społecznej oraz w plikach umieszconych poniżej.
Telefon kontaktowy: 33 496 82 53 (ze względu na ochronę danych osobowych telefonicznie udzielane są wyłącznie informacje ogólne)

Kierownik Działu Rehabilitacji Społecznej – Iwona Stępniak tel. 33 496 82 52

Poniżej znajdują się załączniki do pobrania.

Lista plików


Metryczka

Wytworzone: 2017-06-21 14:31:53
Przez: Administrator
Zatwierdzone: 2017-06-21 14:31:53
Przez: Administrator
Ostatnia modyfikacja: 2024-11-27 07:49:55
Przez: Stępniak Iwona
Wyświetlenia: 9376
Podmiot udostępniający informację: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Bielsku-Białej ul. K.Miarki 11.