Dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach pilotażowego programu "Aktywny Samorząd"
Od dnia 1 marca 2024r. do 31 sierpnia 2024 r. - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Bielsku-Białej przyjmuje w trybie ciągłym wnioski na rok 2024 w ramach realizacji pilotażowego programu „Aktywny Samorząd” - Moduł I.
W przypadku Modułu II wyznacza się okresowe cykle przyjmowania wniosków:
- od 1.03.2024r. do dnia 31.03.2024r. (dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2023/2024)
- od 01.09.2024r. do dnia 10.10.2024r. ( dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2024/2025)
- od 28.10.2024r. do dnia 30.11.2024r. (dla wniosków dotyczących obszaru E) - w roku 2025 wnioski na obszar E będzie można składać od dnia 1 stycznia
więcej informacji pod adresem – https://www.pfron.org.pl/aktualnosci/szczegoly-aktualnosci/news/aktywny-samorzad-w-2024-roku/
Wniosek o dofinansowanie można złożyć elektronicznie wykorzystując darmowy System Obsługi Wsparcia (https://sow.pfron.org.pl/wnioskodawca/rejestracja)
Opis ogólny
W ramach realizacji programu Aktywny Samorząd realizowane są następujące obszary:
Moduł I
- Obszar A – likwidacja barier transportowych
Zadanie 1 i 4 - Pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu
Zadanie 2 i 3 - Pomoc w uzyskaniu prawa jazdy kategorii B
- Obszar B - likwidacja barier w dostępie do uczestnictwa w społeczeństwie informacyjnym
Zadanie 1,3 i 4 - pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania
Zadanie 2 - dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania
Zadanie 5 - pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego
- Obszar C - likwidacja barier w poruszaniu się
Zadanie 1 - pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym
Zadanie 2 - pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego wózka inwalidzkiego o napedzie elektrycznym
Zadanie 3 - pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, tj. protezy co najmniej na III poziomie jakości
Zadanie 4 - pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyn, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne (co najmniej na III poziomie jakości)
Zadanie 5 - pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego
- Obszar D - pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej (opłata za pobyt dziecka w żłobku lub przedszkolu albo inny koszt zapewnienia opieki nad dzieckiem)
- Obszar E - pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej
Moduł II
Pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym . Dofinansowanie kierowane jest do osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności oraz podjęta nauka w szkole wyższej lub szkole policealnej lub kolegium lub przewód doktorski otwarty poza studiami doktoranckimi
Wymagane dokumenty
- Wypełniony formularz wniosku odpowiedni do wybranego obszaru.
- Kserokopia aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności (lub orzeczenia równoważnego).
- Oświadczenie o wysokości średnich miesięcznych dochodów w przeliczeniu na jednego członka rodziny pozostającego we wspólnym gospodarstwie domowym (sporządzone wg wzoru określonego w załączniku do wniosku).
- Oświadczenia o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych (sporządzone wg wzoru określonego w załączniku do formularza wniosku) - wypełnione przez Wnioskodawcę oraz inne osoby posiadające zdolność do czynności prawnych, których dane osobowe zostały przekazane do Realizatora programu.
- Dodatkowo:
do Modułu II - wystawiony przez właściwą jednostkę organizacyjną szkoły dokument potwierdzający rozpoczęcie lub kontynuowanie nauki (sporządzony wg wzoru określonego w załączniku do wniosku) a w przypadku osób mających wszczęty przewód doktorski, które nie są uczestnikami studiów doktoranckich – dokument potwierdzający wszczęcie przewodu doktorskiego. Uwaga! Wnioskodawca ubiegający się o dofinansowanie na pokrycie kosztów nauki na kilku formach kształcenia lub na kilku kierunkach danej formy kształcenia przedstawia odrębny dokument dla każdej szkoły lub kierunku nauki. Wzór określony w załączniku do wniosku nie dotyczy osób mających wszczęty przewód doktorski, które nie są uczestnikami studiów doktoranckich oraz studentów uczelni zagranicznych – osoby te przedstawiają wymagany dokument wg wzoru obowiązującego w danej szkole. W przypadku studentów odbywających staż zawodowy za granicą w ramach programów Unii Europejskiej – wystawiony przez właściwą jednostkę organizacyjną szkoły dokument potwierdzający zakwalifikowanie na staż a w przypadku studentów, którzy w dniu złożenia wniosku odbywają staż, także dokument potwierdzający odbywanie tego stażu. W przypadku Wnioskodawców, którzy są zatrudnieni – wystawiony przez pracodawcę dokument, zawierający informację, czy Wnioskodawca otrzymuje od tego pracodawcy dofinansowanie na pokrycie kosztów nauki (jeżeli tak to w jakiej wysokości), Kserokopia Karty Dużej Rodziny - oryginał do wglądu.
do obszaru D - kopia umowy zawartej z przedszkolem/żłobkiem, kopia aktu urodzenia dziecka/osoby zależnej, kserokopia dokumentu stanowiącego opiekę prawną nad podopiecznym – w przypadku wniosku dotyczącego osoby niepełnosprawnej, w imieniu której występuje opiekun prawny.
do obszaru A1 - kopia dowodu rejstracyjnego pojazdu. - Zaświadczenie lekarza specjalisty potwierdzające zasadność wyposażenia osoby niepełnosprawnej w przedmiot dofinansowania jeśli dysfunkcja stanowiąća powód wydania orzeczenia (symbol przyczyny niepełnosprawności w orzeczeniu) jest inna niż wymagany i określony dla danego zadania w ramach, którego osoba niepełnosprana ubiega się o dofinnasowanie. Zaświadczenie winno być wypełnione w sposób czytelny, w języku polskim nie wcześniej niż 120 dni przed dniem złożenia wniosku.
- Faktura proforma/oferta dot. wnioskowanego przedmiotu-urzadzenia (o ile dotyczy).
- Inne załączniki wynikające z indywidualnej sytuacji rodzinno – społecznej osoby ubiegającej się o dofinansowanie.
Sposób dostarczania dokumentów
- Formularz wniosku jest dostępny w dolnej części ekranu jak również w siedzibie Działu Rehabilitacji Społecznej w Bielsku Białej pl. Opatrzności Bożej 18.
- Wymagane dokumenty należy dostarczyć do Działu Rehabilitacji Społecznej na jeden z poniższych sposobów:
- Złożyć w Systemie Obsługi Wsparcia SOW - platforma do składania wniosków www.sow.pfron.org.pl
- Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym)
- Złożyć bezpośrednio w Dziale Rehabilitacji Społecznej w Bielsku Białej pl. Opatrzności Bożej 18 codziennie w godzinach od 7.30 do 15.30.
Dokumenty do wglądu należy przedstawić:
- w sytuacji bezpośredniego kontaktu z pracownikiem Działu - przy składaniu wniosku
- w sytuacji korzystania z drogi pocztowej - dostarczyć bezpośrednio do Działu, jako uzupełnienie wcześniej przesłanego wniosku lub również przesłać pocztą, a pracownik Działu po dokonaniu odpowiednich czynności dokumenty te odeśle na wskazany adres.
- dokumenty, które mają być dostarczone w oryginałach lub uwierzytelnionych kopiach należy złożyć bezpośrednio w urzędzie lub przesłać pocztą tradycyjną.
Wnioskodawca może uzupełnić wniosek o brakujące dane i/lub załączniki w terminie wskazanym przez realizatora programu.
Opłaty
Wniosek jest wolny od opłat.
Terminy i sposób załatwienia sprawy
- Sprawa jest załatwiana niezwłocznie po otrzymaniu środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w Warszawie.
- Po rozpatrzeniu wniosku umowa i inne dokumenty potrzebne do udzielenia dofinasowania mogą być odebrane przez Wnioskodawcę:
- Poprzez pocztę tradycyjną.
- Osobiście w siedzibie urzędu.
- Poprzez System Obslugi Wsparcia SOW
Informacje na temat przebiegu sprawy
- Informacja o rozpatrzeniu wniosku jest przekazywana Wnioskodawcy w formie pisemnej do 14 dni od dnia posiedzenia Komisji.
- Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z urzędem osobiście.
- Informacje w sprawach ogólnych można uzyskać również telefonicznie.
Tryb odwoławczy
Tryb odwoławczy nie występuje
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. 2021 r., poz. 573 z póź.zm)
Zarząd PFRON w dokumencie „Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów pilotażowego programu „ Aktywny Samorząd” określa m. in. maksymalną kwotę dofinansowania, udział własny wnioskodawcy obowiązujący w danym roku kalendarzowym.
Informacje własne
Dział Rehabilitacji Społecznej w Bielsku Białej mieści się przy pl. Opatrzności Bożej 18 Godziny pracy – codziennie od 7.30 do 15.30.
Wnioski można składać w pokoju nr 1 na I piętrze.
Wszelkie informacje na temat dofinansowania można uzyskać w punkcie informacyjnym w pokoju nr 1 na I piętrze.
Formularze wniosków są dostępne w siedzibie Działu Rehabilitacji Społecznej oraz w plikach umieszconych poniżej.
Telefon kontaktowy: 33 496 82 53 (ze względu na ochronę danych osobowych telefonicznie udzielane są wyłącznie informacje ogólne)
Kierownik Działu Rehabilitacji Społecznej – Iwona Stępniak tel. 33 496 82 52